Ból pleców – przyczyny i zapobieganie

Lek. med. chirurg-rezydent

Michał Wojtyniak

Siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej, nadmierne przeciążenie – to tylko niektóre z przyczyn przewlekłych dolegliwości pleców. Ból dotyczy najczęściej lędźwi, karku i szyi, ale może zaatakować cały odcinek kręgosłupa. Charakteryzuje się tym, że jest długotrwały i znacznie utrudnia codzienne funkcjonowanie – nie tylko uniemożliwia wyprostowanie się, ale może być odczuwany również w wyprostowanej pozycji. Z takim przeciwnikiem trzeba walczyć na wielu frontach.

 

Dlaczego plecy bolą – przyczyny medyczne

Bezpośrednią przyczyną bólu pleców jest najczęściej nadmierne napięcie mięśni oraz utrata ich elastyczności. Nierównomierne napięcie mięśni po obu stronach kręgosłupa skutkuje z kolei przesunięciem kręgów względem siebie, co powoduje nacisk na nerwy przykręgosłupowe. Przyczyn takiego stanu może być sporo. Ból pleców może być wywołany przez choroby – osteoporozę, chorobę zwyrodnieniową stawów, dyskopatię. Przyczyną mogą też być schorzenia pozornie nie związane z układem kostno-stawowym, takie jak: infekcja nerek, rwa kulszowa, półpasiec, choroby układu pokarmowego.

Ból pleców a styl życia

Należy mieć świadomość, że ogromny wpływ na stan naszych pleców ma również styl życia. Wśród najważniejszych czynników ryzyka są:

  • przeciążenie kręgosłupa wynikające z długiego trwania w tej samej, nieprawidłowej pozycji
  • przeciążenie spowodowane częstym schylaniem się oraz dźwiganiem
  • siedzący tryb życia
  • ciężka praca fizyczna
  • brak aktywności fizycznej

Na ból pleców częściej skarżą się pesymiści. To wynik ich złej postawy: pochylonej głowy i zwisających ramion

Zapobieganie

Nawet jeśli ból pleców jeszcze nas nie dotknął, warto o nim pomyśleć już teraz. Jest to bowiem jedna z tych dolegliwości, której można zapobiec. Pierwszym krokiem do zmiany złych przyzwyczajeń może być wprowadzenie do swojego życia odpowiedniej dawki ruchu na co dzień. Wśród ćwiczeń fizycznych najbardziej łaskawe dla naszych pleców będą takie, które wzmacniają i rozciągają mięśnie przykręgosłupowe, a więc joga i pilates.

Warto również pamiętać o zbilansowanej diecie, bogatej w białko, witaminy i minerały, a w szczególności: wapń, magnez, potas, witaminę D3 i B6. Zwróćmy szczególną uwagę na postawę swojego ciała. Utrzymywanie skrzywionej sylwetki (np. poprzez noszenie ciężkiej torby na jedno ramię) czy zbyt długie przebywanie w pozycji siedzącej potrafią bardzo szkodliwie wpłynąć na nasze zdrowie.

Warto też zadbać o swoje stanowisko pracy – właściwa wysokość biurka i krzesła mogą znacznie zmniejszyć skutki wielogodzinnego siedzenia przy komputerze. Z kolei osoby pracujące fizycznie powinny w miarę możliwości unikać znacznego obciążenia kręgosłupa.

ból pleców
fot. shutterstock.com

Bez względu na to, jaką pracę wykonujemy, to właśnie sen jest idealnym czasem na regenerację naszego organizmu. W naszym interesie leży zadbanie o wygodne miejsce do spania – odpowiednio dobrany materac i poduszka przyniosą ulgę zmęczonemu kręgosłupowi.

Jak walczyć z bólem pleców?

Jeśli ból pleców dopadł nas lub naszych bliskich, istnieją sposoby, aby z nim walczyć. Dolegliwości bólowe zmniejszą środki przeciwbólowe, odpowiednio dopasowane do nasilenia bólu i pory dnia. Przydatne będą również plastry rozgrzewające, stosowane jako uzupełnienie terapii. Warto spróbować delikatnej gimnastyki i ćwiczeń rozciągających – pod warunkiem, że ćwiczenia nie nasilają bólu. Gorąca kąpiel (np. z dodatkiem olejku lawendowego) lub masaż rozluźnią napięcie w mięśniach.

Kiedy silny ból jest szczególnie dokuczliwy w dolnym odcinku kręgosłupa, pomocnym może okazać się leżenie na wznak na twardym podłożu, z nogami ugiętymi pod kątem prostym.

Natomiast sprawdzonym klinicznie, nieinwazyjnym sposobem walki z bólem pleców jest elektryczna stymulacja nerwów TENS – uśmierza ona ból poprzez niewielkie impulsy elektryczne wysyłane do nerwów.

Ból pleców a trudności z zasypianiem

Bóle stawów, pleców i mięśni są dolegliwościami przewlekłymi, które mogą utrzymywać się tygodniami. Dyskomfort spowodowany przedłużającym się cierpieniem może z kolei znacznie wpłynąć na problemy z zasypianiem. W to błędne koło bezsenności można łatwo wpaść. Ból często nie tylko nie pozwala zasnąć, ale także zakłóca sen i powoduje, że się wybudzamy.

Z kolei brak snu i jego niska jakość nie sprzyjają regeneracji organizmu, przez co ból utrzymuje się dalej. Tak stan może trwać tygodniami, pogłębiając nasze złe samopoczucie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Czy z tej sytuacji jest jakieś wyjście?

W problemach ze snem pomóc mogą leki łączące paracetamol, który ma działanie przeciwbólowe, z nasenną i uspokajającą difenhydraminą. Difenhydramina ułatwia zasypianie, zapobiega nocnym wybudzeniom i nie powoduje porannej senności, a co najważniejsze – nie uzależnia.

 

reklama

Free email marketing powered by FreshMail